Hoewel content marketing voornamelijk in de business to business marketing een zeer belangrijk rol speelt, wordt het binnen consumentencommunicatie ook vaker toegepast. Content wordt steeds belangrijker en is niet meer weg te denken uit het marketing en communicatie landschap. Het is een manier om jezelf als organisatie op laagdrempelige en kwalitatieve manier op de kaart te zetten. Maar hoe ga je hier mee om als ondernemer?
Content marketing is in theorie niet meer dan het verspreiden van relevante informatie om het eigen bedrijf te profileren. Door middel van passende content kan het bedrijf aan de buitenwereld laten weten waar men kennis en expertise in heeft. Daarnaast biedt de informatie de mogelijkheid om het juiste imago rondom de organisatie te creëren.
Binnen het inmiddels overvolle en complexe gebied van internet is onderscheidend vermogen en zichtbaarheid steeds belangrijker. Ieder bedrijf heeft inmiddels wel een website en social media pagina, zie daar maar eens bovenuit te komen. Door het verspreiden van content op diverse manieren uit naam van de organisatie kan de lezer getriggerd en gestuurd worden naar jouw bedrijf. Dit alles met het doel om sales te verhogen!
Relevantie van de content is hierbij van belang. De content moet te allen tijde aansluiten bij de kern van het bedrijf en de uitstraling die men wilt geven. Het is af te raden om bijvoorbeeld tweets te plaatsen die niets te maken hebben met de bedrijfsvoering of het imago dat men uit wilt stralen.
Naast relevantie van de content bij het eigen bedrijf, dient de content ook relevant te zijn voor de beoogde doelgroep. De content moet namelijk de doelgroep leiden naar het bedrijf en zorgen voor opdrachten. Als de content dan niet past bij de behoeften en interesses van de doelgroep, dan vindt de uiteindelijk gewenste conversie niet plaats.
Iedere onderneming kan een grote hoeveelheid tools inzetten ten behoeve van content marketing. Dit kan groot- of kleinschalig zijn en hoeft niet direct veel werk te zijn. Hoe meer de organisatie met content marketing wil doen, hoe intensiever de werkzaamheden. Enkelen van de vele voorbeelden van content marketing zijn:
Relevante content op je website kan tevens zorgen voor de vindbaarheid van de website. Tussen de grote hoeveelheid aan websites is het belangrijk, zeker in economisch mindere tijden, om goed zichtbaar en vindbaar te zijn. Dat geldt voornamelijk voor zoekresultaten binnen zoekmachines als Google. Hoe zorg je daar voor?
Search Engine Optimalization (SEO) van de website is hierbij een essentieel onderdeel. SEO zorgt er namelijk voor dat de juiste content aansluit bij de zoekopdrachten van mensen. Door de juiste zoekwoorden waarop het bedrijf gevonden wilt worden te integreren in de website, komt de website van het bedrijf hoger te staan in de zoekresultaten.
Hierdoor is het bedrijf beter te vinden bij zoekopdrachten in Google. SEO is daarmee een marketingonderdeel dat in 2013 erg belangrijk wordt. De content die een bedrijf namelijk plaatst op de website dient wel aan te sluiten bij de zoekopdrachten van de doelgroep. Anders plaatst men content die dus niet relevant genoeg en onvindbaar is voor de beoogde doelgroep.
Via content marketing is het tevens mogelijk direct leads te genereren. Door het aanbieden van de content in ruil voor standaard contactgegevens is het bedrijf in staat een kwalitatieve database op te bouwen. Daardoor wordt het merk via de content marketing geladen, en wordt tegelijkertijd gewerkt aan het behalen van resultaat. Voornamelijk whitepapers lenen zich uitstekend hiervoor. Hierin wordt zoals gesteld de lezer direct naar het bedrijf als oplosser geleid. Lead is daarmee dus binnen, en er vindt een kwalitatieve manier van content marketing plaats.
Het is niet te verwachten dat zodra de organisatie start met het posten van informatie via Facebook, het schrijven van blogs en het op de juiste manier toepassen van SEO, de sales direct binnen vliegt. Content marketing is een essentieel onderdeel dat belangrijk is voor de langere termijn en heeft gewoonweg tijd nodig. Laat de doelgroep met regelmaat in contact komen met diverse relevante content om interesse te wekken en behoefte te creëren. Het inmasseren van de doelgroep met relevante content zal namelijk op den duur de gewenste sales opleveren!
Share