John de Vroede
John de Vroede
https://nl.linkedin.com/in/john-de-vroede-003129
Categorieën
Marketing, Media
Share on FacebookEmail this to someoneShare on Google+Tweet about this on Twitter

Wanneer moderniseert de traditionelere media zich?

‘Social media’, ‘personalisatie’, ‘consumer driven’, ‘1-op-1 marketing’, ‘datamining’, ‘crowd-funding’, ‘interactie’; het zijn slechts enkelen van de termen die het marketinglandschap de afgelopen jaren hebben gedomineerd en steeds belangrijker worden. De consument staat centraal en een ouderwetse push-strategie is niet meer effectief. Consumenten willen graag als persoon beschouwd worden en zeker niet als nummertje. Wanneer gaan de traditionele media zich hier mee bezig houden?

Outdoor

Outdoor is bijvoorbeeld een medium dat al heel wat jaren een belangrijk onderdeel vormt van ons straatbeeld. Grote billboards langs de weg, rijen met abri’s achter elkaar en overal posters die her en der geplakt worden. Statische beelden met het doel om een ‘toevallige’ passant te bereiken en hopen dat we als marketeers bereiken wie we willen bereiken. In het sociale medialandschap is dit een erg achterhaalde manier van marketing en zal het, te allen tijde, gecombineerd moeten worden met slimme strategieën en andere media en middelen.

Langzamerhand zien we enige modernisering in outdoor media komen. JCDecaux heeft in het centrum van Amsterdam enkele beeldschermen verwerkt in abri’s, waardoor het mogelijk is om bewegende uitingen te plaatsen. Daarnaast heeft Clear Channel Hillenaar enige tijd geleden Near Field Communication geïntroduceerd in een deel van haar abri’s, waarmee de voorbijganger via haar smartphone interactieve en digitale berichten kan ontvangen door met een mobiel aan te tikken of een QR-code te scannen. Is dit dan eindelijk de ontwikkeling die de oude media nodig hebben? Het jammere is enkel dat de QR-code in Nederland nog steeds niet geland is en waarschijnlijk ook niet meer gaat landen. Waarom houden veel bedrijven zich er toch aan vast?

Wat ik mij afvraag is, waarom de individualisering zoals we deze zien in online marketing nog niet doorgevoerd is binnen de radio, TV en outdoor. Zal het bijvoorbeeld ooit mogelijk zijn om gepersonaliseerd outdoor in te zetten? Stelt u zich dromend eens voor, in de omgeving van een H&M staat een interactieve abri. Wij ‘sociale’ mensen lopen altijd met onze social media apps open en verspreiden een hoop persoonlijke informatie. Hoe effectief zal het zijn als wij, consumenten, langs de abri lopen en worden aangesproken door de uiting: ‘Hé Bart, wat vind je van deze vette trui? Slechts € 29,99! Kom hem snel even passen, hij ligt voor je klaar op de tweede verdieping.’ Wellicht ver gezocht, maar zal het ooit mogelijk zijn? Let eens op hoe effectief en populair outdoor campagnes gaan worden.

Digitalisering TV

Datzelfde geldt voor TV. Dit medium heeft de afgelopen jaren een behoorlijk slag gemaakt binnen de digitalisering. Uit het onderzoek van SKO in 2013 blijkt dat 81%(!) van televisiekijkend Nederland dit digitaal kan doen. Wat is dan de reden dat we nog altijd vast houden aan die paar duizend meetkastjes die bepalen hoeveel kijkcijfers de zenders en programma’s hebben? De techniek zou tot in detail moeten kunnen meten welk programma hoe vaak gekeken wordt en door wie. Daarmee zouden heel wat programma’s en mensen bedrogen uitkomen en zal wellicht blijken dat de publieke omroep een stuk sterker uit de bus komt dan momenteel gedacht. En wat blijft er dan van bijvoorbeeld SBS6 over?
Aan de andere kant zou deze digitalisering de mogelijkheid moeten kunnen bieden om getarget op bijvoorbeeld postcode gebied te adverteren via TV. Dit zou het een stuk interessanter maken voor regionale bedrijven om te adverteren op TV en daarmee niet vast te hoeven zitten aan zenders als Omroep West, RTV Oost en AT5. Door de digitalisering kan adverteren op TV gerichter en goedkoper en wordt het medium toegankelijker voor meer bedrijven. Zal het aantal adverterende bedrijven op TV groter worden en zullen op termijn daarmee de advertentie-inkomsten weer stijgen? Het is voor mij in ieder geval duidelijk dat de grote zenders elkaar in stand houden en liever vasthouden aan de paar duizend kastjes… Maar waarom?

Tijd voor modernisering!

Outdoor en TV zijn slechts twee voorbeelden van traditionele media die achterblijven in de modernisering en individualisering van de maatschappij en het marketinglandschap. Betere targeting mogelijkheden passen binnen marketing zoals marketeers en consumenten dat momenteel graag zien. Zodra deze media meegaan in alle ontwikkelingen van persoonlijkere marketingmogelijkheden, dan zullen marketeers een stuk effectiever om kunnen gaan met hun budgetten en worden campagnestrategieën eindelijk zo smart als zij horen te zijn.

Share on FacebookEmail this to someoneShare on Google+Tweet about this on Twitter
© Copyright Solve Marketing 2018 - KVK nummer 57883610