John de Vroede
John de Vroede
https://nl.linkedin.com/in/john-de-vroede-003129
Categorieën
Marketing, Media, Strategie
Share on FacebookEmail this to someoneShare on Google+Tweet about this on Twitter

Marketing in crisistijden

De economie ligt ondanks positievere vooruitzichten plat, consumentenbestedingen blijven uit, vertrouwen is laag, ontslagen vallen en sales blijft achter. Een decennium geleden konden we bij teruglopende afzet- en omzetcijfers nog een nieuwe marketingstrategie aannemen en door middel van uitgebreide en ‘dure’ campagnes weer een boost geven aan de cijfers van de organisatie. Even een extra landelijke outdoor-campagne, radiospot of advertentie in de Telegraaf.

Voor veel bedrijven is dit momenteel echter een no-go gezien het lage vertrouwen en de voortdurende personeelsuitdagingen – lees: omgang met ontslagen en hoge salarissen van personeel dat eigenlijk te weinig brengt. De ontwikkelingen in de markt zorgen, in tegenstelling tot waar eigenlijk strenge behoefte aan is, voor het terugschroeven van marketingbudgetten en investeringen blijven uit. Op deze manier ontstaat er dus een grote kloof tussen wat nodig is en wat daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Hoe gaat u hier mee om?

Combineer, integreer en wees creatief

Door een groot aantal bedrijven, zowel groot als klein, wordt de keuze gemaakt om even een tijdje niets te doen, of enkel te zorgen voor social media of beperkte overige online activiteiten. Hierdoor is de afgelopen jaren een ‘overload’ ontstaan aan adverteerders op de digitale kanalen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het groot aantal banners dat ons dagelijks om de oren vliegt. Hoeveel van deze uitingen blijft nu echt bij ons hangen? En hoe vaak klikken we op de banner? Precies, niet veel. Dit doen we enkel wanneer we er op dat moment naar op zoek zijn en meer over het merk gehoord hebben. Betekent dit dat we deze online activiteiten niet moeten inzetten? Nee, maar wel in combinatie met een bredere strategie. Combineer en integreer campagnes over meerdere kanalen. En als we enkel een social media strategie toepassen, integreer dan meerdere social media kanalen en houd niet enkel vast aan Facebook – dit kanaal wordt tevens steeds commerciëler en om écht goed zichtbaar te zijn bij nieuwe personen wordt ook verwacht dat je geld uitgeeft aan advertenties. Het integreren van campagnes deden we een decennium geleden toch ook? En destijds waren we er toch ook van overtuigd dat Integrated Marketing Communication (IMC) het meeste effect bewerkstelligt? In moeilijke tijden is dit echter juist nog belangrijker. Blijf daarom combineren en integreren. Dit kan ook met kleinere budgetten.

Langere termijn strategie

Naast een beperktere en minder creatieve inzet, wordt door een groot aantal bedrijven vrij kortzichtig gewerkt. De korte termijn is het meest belangrijk. En begrijpelijk, want een kat in het nauw… Vandaag actie, morgen resultaat. Dan kijken we daarna wel weer verder naar de volgende stap. Korte termijn strategieën, ook wel de quickwins genoemd, worden steeds vaker in (te) beperkte omvang toegepast. Met weinig investering aan de korte termijn werken in een overvol medialandschap, verstandig? En wat gebeurt er als de resultaten tegenvallen? Nog minder budget en minder activiteiten? En wat gebeurt er dan met de continuïteit van de organisatie?

Marketing is een must in economisch slechte tijden, echter te vaak aan de kant gezet of niet optimaal benut. Zorg voor een lange termijn strategie, juist in deze tijden. Door marketing te verdelen en slim en creatief toe te passen is het tevens mogelijk investeringen te spreiden. Hierdoor wordt het beoogde snelle resultaat wellicht minder snel behaald, maar zorgt wel voor continuïteit van de organisatie. Durf vooruit te kijken en na te denken over waar je wilt staan over een aantal jaar. Aan deze langere termijn strategie kunnen quickwins opgehangen worden, zodat de korte termijn strategieën met een lange termijn gedachte worden toegepast. Zoek daarbij de juiste partners om je te begeleiden en de samenwerking mee aan te gaan. Dit kan zowel met mediapartijen – deze hebben namelijk ook geen eenvoudige tijden en zijn altijd op zoek naar nieuwe kansen – als andere organisaties. Partnerships worden steeds belangrijker, voor zowel grote als kleinere organisaties. Dat bewijst de sterkere opkomst van coadvertising – een manier van adverteren waarbij twee of meer organisaties de krachten bundelen binnen campagnes om synergie te veroorzaken en investeringen te delen. Daarbij is er ook steeds meer mogelijk bij mediapartijen op het gebied van media-inkoop en kunnen langere termijn afspraken voor unieke deals zorgen, met slechts beperkte investeringen. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Continuïteit en vitaliteit

Bovenstaande ervaringen en ontwikkelingen hebben we de afgelopen jaren opgedaan in diverse branches, van automotive tot FMCG tot de charitatieve markt, zowel regionaal als landelijk. Overal overheerst dezelfde voorzichtigheid en, met alle respect, kortzichtigheid. Het gaat, in tegenstelling tot de titel, juist niet om de vraag of bedrijven moeten besparen of investeren, maar hoe zorg ik voor continuïteit en vitaliteit van de organisatie op de lange termijn? Een aantal kernwoorden om deze vraag te beantwoorden: langere termijn strategie, IMC, slimme en creatieve inzet van kanalen en investeringen, partnerships en wellicht een nieuw verdienmodel?

Share on FacebookEmail this to someoneShare on Google+Tweet about this on Twitter
© Copyright Solve Marketing 2018 - KVK nummer 57883610