John de Vroede
John de Vroede
https://nl.linkedin.com/in/john-de-vroede-003129
Categorieën
Marketing, Media, Online
Share on FacebookEmail this to someoneShare on Google+Tweet about this on Twitter

Facebook Graph Search voor ondernemers

Facebook heeft Graph Search gelanceerd. Het geeft search engine optimization (seo) nieuwe betekenis. Welke kansen biedt het ondernemers?

Een tijdlang leek het aanwezig zijn op Facebook en het posten van berichten voor de meeste bedrijven voldoende. Je had een bedrijfspagina op Facebook en kon de social buttons op je website plaatsen. In de hoop dat er zoveel mogelijk fans zich zouden verzamelen zijn de meeste bedrijven zonder strategie aan de slag gegaan met social media. Nu Facebook verder aan het vercommercialiseren is, lijkt een nieuwe essentiële stap nodig om de Facebook-pagina waarde te geven.

Facebook Graph Search

Het volledige internet lijkt sinds enige tijd meer binnen Facebook plaats te vinden en websites maken steeds vaker plaats voor bedrijfspagina. De nieuwe dienst van Facebook, Graph Search, bevestigt deze ontwikkeling en lijkt een aanval te worden op het imperium van Google. Nadat de wereldwijd meest gebruikte zoekmachine zelf tevergeefs via Google+ de aanval opende op het succes van Facebook, is Graph Search de mogelijke tegenaanval om de rol van Google binnen het web te gaan verkleinen.

De nieuwe Facebook-dienst is in eerste instantie bedoeld voor gebruikers en biedt hen de mogelijkheid te zoeken binnen het eigen netwerk. Gedeelde kennis, likes, foto’s en andere onderdelen die zich binnen het spinnenweb van het netwerk hebben genesteld kunnen gezocht en gevonden worden. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken op “restaurants in de buurt die vrienden leuk vinden.”

Via Graph Search kan op een aantal categorieën worden gezocht: personen, foto’s, plaatsen en interesses. Wat betekent dit voor de Facebook-pagina van je bedrijf? De bedrijfspagina kan gevonden worden via het netwerk waarin uw fans zich bevinden. Men hoeft niet meer te zoeken op de naam van het bedrijf, maar dat komt bij relevante zoektermen naar voren. En daarbij treft men direct het aantal fans en referenties aan. Op deze manier kan eenvoudig worden gezocht op eigen interesses en die van Facebook-vrienden.

Graph Search Optimization

Wat heeft dit voor gevolgen voor ondernemers? Op welke manier kan van deze nieuwe dienst gebruik gemaakt worden om extra waarde te creëren? Seo voor Facebook, inmiddels ook al Graph Search Optimization (GSO) genoemd, lijkt een manier om deze waarde te creëren. Zorg als ondernemer voor optimalisatie van de informatie op de bedrijfspagina om zo zichtbaar mogelijk te zijn binnen zoekresultaten van het netwerk van de fans. Een aantal tips om de vindbaarheid van de Facebook-bedrijfspagina te vergroten:

  • Informatie. Zorg ervoor dat de bedrijfsinformatie op de bedrijfspagina te allen tijde up-to-dateen accuraat is. Denk aan een korte en krachtige beschrijving van het bedrijf en haar diensten, adresgegevens, openingstijden en andere relevante informatie.
  • Categorisering. Update de (sub)categorie (b.v. zakelijke dienstverlening, marketingbureau, etc.) binnen de Facebook-pagina. Het is namelijk mogelijk ‘labels’ te hangen aan het type bedrijf. Door aan te geven binnen welke (sub)categorieën het bedrijf in te delen is, kan het eenvoudiger gevonden worden.
  • Likes. Na een periode waarin likes op zichzelf overgewaard leken, krijgen ze wederom de extra waarde die ze verdienen. Verzamel daarom zo veel mogelijk fans binnen de regio en de doelgroep waarbinnen je vindbaar wilt zijn. De kwaliteit van de fans is daarbij van belang, aangezien het gedrag van je fans invloed kan hebben op de vindbaarheid binnen de beoogde doelgroep.
  • Interactiviteit. Maak de bedrijfspagina zo interactief mogelijk. De comments en shares van de verzamelde fans zorgen ervoor dat het bedrijf zichtbaarder wordt binnen de netwerken van de fans. Zodra berichten regelmatig gedeeld worden en er gereageerd wordt op diverse posts, zal de bedrijfspagina hoger komen te staan in de zoekresultaten.

Het verzamelen van kwalitatieve fans wordt dus steeds belangrijker. Enkel een goedgevulde fanbase is niet voldoende. Meer interactiviteit is gewenst. De sociale aanwezigheid met een groep kwalitatieve fans kan er voor zorgen dat bedrijven bovenaan de zoekresultaten komen te staan.

Kans voor ondernemers

Voor kleinere bedrijven biedt Graph Search de kans meer zichtbaarheid te creëren binnen Facebook dan grotere bedrijven. Zoals gezegd is het hebben van veel fans niet voldoende om zichtbaar te zijn. Wanneer binnen een kleinere, kwalitatieve fanbase veel interactiviteit plaatsvindt, wordt de zichtbaarheid vergroot. Het gaat er dus niet om dat je het grootste of beste merk bent in de regio, want wanneer niemand de pagina leuk vindt of er geen interactie plaatsvindt word je niet of slechter gevonden. Hiermee biedt Graph Search meer kansen voor ondernemers dan binnen Google, waar ze toch meer budget mee moeten brengen om vindbaar te zijn. Als ze het slim aanpakken, hebben de kleinere ondernemers de kans om binnen hun regio zichtbaarder te worden dan de bekende namen.

Toekomst Facebook

Vraag is nu hoe ver deze vercommercialisering van Facebook gaat. Onder de gebruikers begint langzamerhand een vorm van ontevredenheid te ontstaan. Het aantal commerciële uitingen op prikborden neemt in korte tijd snel toe en het sociale vriendenaspect wordt steeds meer ondergeschikt. Hoe veel rek zit er nog in de commerciële kansen van Facebook? Gezien de negatieve resultaten op de beurs is de verwachting dat Facebook zeker gaat proberen alle commerciële mogelijkheden te benutten. Daarmee is het wachten op het mogelijke einde van het populaire sociale medium. Dus voor nu, steek veel tijd en energie in de fans, interactie en de bedrijfspagina. Zorg dat je vindbaar bent, want wellicht sta je dan binnen korte tijd bovenaan de resultaten van de zoekmachine van het ‘nieuwe web’ en levert het de benodigde nieuwe klanten op.

Share on FacebookEmail this to someoneShare on Google+Tweet about this on Twitter
© Copyright Solve Marketing 2018 - KVK nummer 57883610