John de Vroede
John de Vroede
https://nl.linkedin.com/in/john-de-vroede-003129
Categorieën
Marketing, Strategie
Share on FacebookEmail this to someoneShare on Google+Tweet about this on Twitter

Focus op content marketing

Je marketingstrategie kan niet langer zonder. Content marketing behoort tot de marketing trends van 2013. Dit moeten jij en je marketing manager weten.

Hoewel content marketing voornamelijk in de business to business marketing een zeer belangrijk rol speelt, wordt het binnen consumentencommunicatie ook vaker toegepast. Content wordt steeds belangrijker en is niet meer weg te denken uit het marketing en communicatie landschap. Het is een manier om jezelf als organisatie op laagdrempelige en kwalitatieve manier op de kaart te zetten. Maar hoe ga je hier mee om als ondernemer?

Marketingstrategie: content marketing 

Content marketing is in theorie niet meer dan het verspreiden van relevante informatie om het eigen bedrijf te profileren. Door middel van passende content kan het bedrijf aan de buitenwereld laten weten waar men kennis en expertise in heeft. Daarnaast biedt de informatie de mogelijkheid om het juiste imago rondom de organisatie te creëren.

Binnen het inmiddels overvolle en complexe gebied van internet is onderscheidend vermogen en zichtbaarheid steeds belangrijker. Ieder bedrijf heeft inmiddels wel een website en social media pagina, zie daar maar eens bovenuit te komen. Door het verspreiden van content op diverse manieren uit naam van de organisatie kan de lezer getriggerd en gestuurd worden naar jouw bedrijf. Dit alles met het doel om sales te verhogen!

Content moet de doelgroep naar je bedrijf leiden

Relevantie van de content is hierbij van belang. De content moet te allen tijde aansluiten bij de kern van het bedrijf en de uitstraling die men wilt geven. Het is af te raden om bijvoorbeeld tweets te plaatsen die niets te maken hebben met de bedrijfsvoering of het imago dat men uit wilt stralen.

Naast relevantie van de content bij het eigen bedrijf, dient de content ook relevant te zijn voor de beoogde doelgroep. De content moet namelijk de doelgroep leiden naar het bedrijf en zorgen voor opdrachten. Als de content dan niet past bij de behoeften en interesses van de doelgroep, dan vindt de uiteindelijk gewenste conversie niet plaats.

Voor de marketing manager: tools inzetten ten behoeve van content marketing

Iedere onderneming kan een grote hoeveelheid tools inzetten ten behoeve van content marketing. Dit kan groot- of kleinschalig zijn en hoeft niet direct veel werk te zijn. Hoe meer de organisatie met content marketing wil doen, hoe intensiever de werkzaamheden. Enkelen van de vele voorbeelden van content marketing zijn:

  • Blog. Blogs zijn uitstekende platforms om relevante content te verspreiden over het eigen vakgebied. Schrijf artikelen over werkzaamheden, ontwikkelingen, ervaringen, verwachtingen en andere onderwerpen die passen bij de kern van het bedrijf. Deze artikelen zullen een imago rondom de organisatie creëren dat een goede uitwerking kan gaan hebben op de sales van het bedrijf.
  • Whitepapers. Het schrijven en uitbrengen van whitepapers biedt een ruimere mogelijkheid om informatie te geven over oplossingen die je als bedrijf aandraagt. Deze semi-objectieve schrijfstukken haken in op ‘probleemsituaties’ binnen de markt. Door middel van deze whitepapers kan het bedrijf als dé partij naar voren komen dat voor de oplossing gaat zorgen.
  • Social media. Via social media kan content eenvoudig verspreid worden. Onder een breed publiek kan het bedrijf door middel van de juiste content, de kennis en expertise overbrengen. Hier is het bedrijf in staat om over te brengen waar men goed in is. Wederom is relevantie van de content hierbij erg belangrijk.
  • Website. Het communiceren van goede informatie over het bedrijf op de eigen website is ook een onderdeel van content marketing. Consument en bedrijf worden namelijk steeds kritischer en de boodschap dient daarom direct met het juiste gevoel te worden overgebracht. Aandacht aan de invulling van de website wordt daarmee in 2013 nog belangrijker!

De rol van SEO in content marketing

Relevante content op je website kan tevens zorgen voor de vindbaarheid van de website. Tussen de grote hoeveelheid aan websites is het belangrijk, zeker in economisch mindere tijden, om goed zichtbaar en vindbaar te zijn. Dat geldt voornamelijk voor zoekresultaten binnen zoekmachines als Google. Hoe zorg je daar voor?

Search Engine Optimalization (SEO) van de website is hierbij een essentieel onderdeel. SEO zorgt er namelijk voor dat de juiste content aansluit bij de zoekopdrachten van mensen. Door de juiste zoekwoorden waarop het bedrijf gevonden wilt worden te integreren in de website, komt de website van het bedrijf hoger te staan in de zoekresultaten.

Hierdoor is het bedrijf beter te vinden bij zoekopdrachten in Google. SEO is daarmee een marketingonderdeel dat in 2013 erg belangrijk wordt. De content die een bedrijf namelijk plaatst op de website dient wel aan te sluiten bij de zoekopdrachten van de doelgroep. Anders plaatst men content die dus niet relevant genoeg en onvindbaar is voor de beoogde doelgroep.

Content als lead generator

Via content marketing is het tevens mogelijk direct leads te genereren. Door het aanbieden van de content in ruil voor standaard contactgegevens is het bedrijf in staat een kwalitatieve database op te bouwen. Daardoor wordt het merk via de content marketing geladen, en wordt tegelijkertijd gewerkt aan het behalen van resultaat. Voornamelijk whitepapers lenen zich uitstekend hiervoor. Hierin wordt zoals gesteld de lezer direct naar het bedrijf als oplosser geleid. Lead is daarmee dus binnen, en er vindt een kwalitatieve manier van content marketing plaats.

Marketing strategie: een blik op de lange termijn

Het is niet te verwachten dat zodra de organisatie start met het posten van informatie via Facebook, het schrijven van blogs en het op de juiste manier toepassen van SEO, de sales direct binnen vliegt. Content marketing is een essentieel onderdeel dat belangrijk is voor de langere termijn en heeft gewoonweg tijd nodig. Laat de doelgroep met regelmaat in contact komen met diverse relevante content om interesse te wekken en behoefte te creëren. Het inmasseren van de doelgroep met relevante content zal namelijk op den duur de gewenste sales opleveren!

Share on FacebookEmail this to someoneShare on Google+Tweet about this on Twitter
© Copyright Solve Marketing 2018 - KVK nummer 57883610